Det finns inget som heter Engelsk staff!

På senare tid har jag stött på det här eländiga begreppet ”Engelsk staff” allt oftare. Det är till och med en tjej som jobbar nära där vi bor som har en staffe som på allvar tror att rasen heter Engelsk staff. Hon tror mig inte när jag säger att det inte finns något som heter så, för det ”står Engelsk staff i hennes hunds papper”. Grattis, tjejen. Antingen är det en jävligt nyinförd ras i SKK eller så har du fått en oreggad hund som därmed betraktas som blandras. Och jag har sett den på ca en gatbredds håll. Den är lite högbent, men jag skulle inte säga att det inte är en staff direkt i alla fall.

Det som allt fler börjar kalla ”Engelsk staff” heter Staffordshire Bullterrier och ingenting annat. Den kallas för ”staff” eller ”staffe”, ”gris” och lite andra smeknamn, men rasens namn i CRUFT såväl som SKK är bara Staffordshire Bullterrier. I CRUFT tror jag väl att ”bull” och ”terrier” särskrivs på engelskt vis. Sen har vi Amstaff, eller som det riktiga namnet på den rasen är, American Staffordshire Terrier. Den rasen heter inte ens ”Bullterrier” längre av avelstekniska skäl. Jag kan någonstans förstå om man som staffägare vill göra skillnad mot amstaff för människor som är okunniga om bull-and-terrierhundar, men det spelar ingen roll! Vi får inte bidra till att döpa om vår ras! Sluta bekymra er om vad folk tror att ni har för hund. Berätta att ni har en staffe. Skulle frågan komma om det är samma sak som amstaff, säg bara att det inte är det. Om ni får frågan om det är en Engelsk staff, säg bestämt nej! Ni har ingen Engelsk staff. Det är inte vårt bekymmer om folk inte kan skilja raserna åt. Som sagt, har ni tid, förklara en gång, skit sen i det om folk inte vill begripa.

Vi ska inte bidra till att folk som äger en Staffordshire Bullterrier själva inte vet namnet på sin ras.

Om sjorovarskeppet

Jag heter Nicklas och är förste maskinist och lättmatros på Sjörövarskeppet. Kapten och förstestyrman är min fru, Sandra. Kapten, med osviklig auktoritet och rädsla för pipleksaker är vår staffordshire bullterrier, Sjörövar-Jenny!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det finns inget som heter Engelsk staff!

  1. Linnea Lindqvist skriver:

    Det där är så otroligt irriterande.
    Träffade på en sådan på nätet en gång, coh hon började länka till uppfödare som skrev Engelsk staff på sina hemsidor. Åh hennes uppfödare vist väl för sjutton bullar vad hon föder upp för ras.

    Suck.

Kommentera

